söndag 8 september 2013

Beslutarhelg


Jag har tänkt, känt efter och dividerat med andra. Ska jag vara kvar, vill jag vara kvar?
Och om inte, vad ska jag då göra.

Jag var laddad för att börja skolan, att få göra något annat. Men det var inte riktigt det här jag hade föreställt mig. jag tycker verkligen om att skriva men att göra det på kommando och med ett förvalt ämne kändes inte rätt. Prestationsångesten höll på att spränga mig i bitar.
Jag vill nog hellre gå i skolan och lära mig nya saker, läsa för att leta efter fakta, skriva prov mm.
Det är att gå i skolan för mig.

Mitt mående har gått lite upp och ner i sommar men med prestationsångesten och känslan av att inte riktigt trivas fick det att störtdyka. Fick några ordentliga attacker och blev ordentligt rädd för framtiden. Höjden min medicindos i början på förra veckan och jag tror att det har hjälpt en del.
Sen alla underbara omkring mig. Som gör det värt att kämpa, fastän jag är så trött på att kämpa mig igenom vardagen. Det är inte lätt att se att det någonsin varit bra (det vet jag att det har), när det mesta helt plötsligt blir ett mörker.
Det jag på rak arm kan minnas av sommaren är ångesten som överrumplade mig på midsommaraftonen, ångesten som gjorde att jag avbröt min och A´s dag med Nattis. Ångesten som gjorde att ja inte orkade ta mig hela vägen till Ingarö.
Ångesten tar sån enorm plats i mitt liv.

Så vad har jag bestämt då?

jag kommer att sluta på skrivarkursen och istället läsa grundkurs i psykologi på distans. Samtidigt läser jag en kurs som heter hälsa och mentala träningmetoder. Psykologi ville jag läsa redan på gymnasiet men fick inte det för att det krockade med mina huvudämnen. jag är intresserad av
   fakta när det kommer till hur hjärnan funkar och hur den kan ta över en som den gör med mig.
Den andra kursen är till för mig, jag behöver lära mig att leva i nuet. medveten närvaro, mindfullness, yoga mm finns alla representerade i den kursen.

Då båda är på distans så ska jag göra en ordentlig planering varje vecka så att jag inte bara är hemma.

Sen kommer jag, med start på fredag börja på gruppterapi med inriktning på ångestproblematik och depressioner.

jag tror att det här kan bli bra, hoppas det.

/ Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar