tisdag 30 oktober 2012

Depression och nedstämdhet


Text och bild kopierad från vårdguiden och hela texten kan du läsa här.

Depression     


"En viktig skillnad mellan nedstämdhet och depression är att nedstämdheten håller i sig under minst en tvåveckorsperiod om det är frågan om en depression.

En depression kan ge många olika symtom. Att vara nedstämd och ledsen eller att inte känna glädje eller intresse för någonting är de viktigaste. Många drabbas av ångest. Ångesten är ofta värre på mornar och förmiddagar men inte alltid.

Du kan bli orkeslös, likgiltig och få dålig självkänsla.
Du kan tappa matlusten eller börja tröstäta.
 Många som är deprimerade sover sämre. Du kanske sover oroligt och vaknar tidigt eller så sover du tungt och länge men känner dig ändå inte utsövd.

Det är vanligt att man vid en depression känner sig värdelös och ansvarig för svåra misstag, till exempel i sitt arbete. Många deprimerade tänker på döden på olika sätt, exempelvis på personer som avlidit. Det är vanligt att tankeförmågan blir sämre och att det är svårare att ta beslut."


Det kursiva texten ovan är det som stämmer väldigt bra in på mig. Jag har svårt att känna glädje men kan fortfarande skratta åt saker. Ser inte fram emot något. Och ibland gör det inget för jag orkar inte riktigt bry mig.
Ångesten är oftast starkast på morgonen. Därför är det ibland svårt att gå och lägga sig.
.Innan den nya medicinen hade jag svårt att  somna. Det kunde ta timmar.

Jag känner mig ganska värdelös. Orkar inte ta itu med mycket. Tvätta och laga mat hamnar i skymundan. Även äta känns mindre viktigt.

Tappar lätt tråden i tankar och i samtal. Disträ känns som ett bra ord.





1 kommentar:

  1. Linda, hela den där texten stämmer in på mig och det gör mig jätterädd!
    Jag vet ju hur du mår och hur du faktiskt alltid har mått och att allas egna känslor är det viktigaste så klart. Men att man kan känna "likadant" men ändå uppfatta det så olika. Eller bearbeta det så olika, kanske stämmer mer in.
    Utmattande är det vilket fall som helst.
    Och jag tänker att jag just har fått ett till litet fantastiskt barn, ska inte jag vara lycklig då?

    Stor kram till dig min vän! /Erica

    SvaraRadera